Case: Derfor skal du kommentere på blogs

kommentar-paa-blog

29. marts 2012

Af Morten Vium

Jeg har styrket mit personlige brand ved at kommentere på blogs. Det gør jeg løbende, men for nyligt havde jeg en fantastisk oplevelse. Læs videre om hvad jeg gjorde, og hvordan du kan gøre det samme.

Iværksætterportalen Amino har et afsnit med ekspertblogs, hvor kompetente folk deler ud af deres viden. Lise Halskov skriver om projektledelse og udgav den 13. marts et indlæg om at bruge søgeord på sin LinkedIn profil.

Jeg følger med derinde i ny og næ og mandsopdækker desuden ordet LinkedIn på nettet med Google Alerts.

Hendes indlæg er rigtig godt, og hun sætter fokus på nogle vigtige ting, som er nyt for rigtig mange i hendes målgruppe (selvfølgelig ikke for jer, der læser med på ModerneJobsøger.dk ;-) ). Som LinkedIn-nørd havde jeg naturligvis lidt ekstra at byde ind, så jeg skrev en kommentar og henviste til Den ultimative guide til en top professionel LinkedIn profil. Det kom der flere gode ting ud af:

  1. Ekspertbloggeren roste offentligt mit arbejde
  2. Bloggeren skrev senere en mail til mig og spurgte, om jeg ville skrive en gæsteartikel om LinkedIn til hendes egen blog. Det kom der denne artikel ud af: 10 simple råd til at sælge dig selv på LinkedIn
  3. Redaktøren på Amino Ekspertblogs tog også kontakt til mig og spurgte, om ikke jeg ville skrive en ekspertartikel til deres gæstesektion. Det blev til artiklen: Rekrutter selv din næste kick-ass-medarbejder med LinkedIn.

Det, synes jeg, er helt fantastisk, men hvorfor synes jeg egentlig det?

Det lyder måske bare som en masse ekstraarbejde, men alle disse forskellige muligheder er med til at brande mig som ekspert i LinkedIn, og jeg når ud til en stor og helt nyt gruppe mennesker, som ikke kender til mig og min viden. Hvem ved hvad det kan bringe af muligheder i fremtiden?

Sådan gør du det samme

1. Find relevante blogs

Du skal ud og finde nogle faglige blogs, der omhandler det, du beskæftiger dig med og ved noget om. Søg på Google og væld evt. at begrænse din søgning til blogs ved at klikke Mere ude til højre og herefter Blogs.

2. Abonnér på disse blogs

Når du har fundet de rigtige blogs, skal du abonnere på dem. Det kan du gøre ved at tilmelde dig bloggens nyhedsbrev, hvis den har sådan et. Ellers kan andre muligheder være RSS-feed, Facebook eller Twitter. Er du i tvivl om hvordan du gør rent teknisk, så brug Google til at søge lidt rundt.

3. Skriv kommentarer til nye indlæg

Når der så kommer nye indlæg, på de blogs du abonnere på, skal du ind og se, om der er noget, du kan bidrage med. Og du skal bidrage rigtigt! Ikke noget med bare at skrive:

“Godt indlæg :-)

Der skal være noget værdi at hente for både bloggeren og hans læsere.

Fokuser på nye indlæg. Det virker ikke så godt at køre alle bloggens indlæg igennem og kommentere på dem alle. Bloggerens fokus er på den artikel, han lige har skrevet, så det er her du skal kommentere. Det sender et signal om, at du følger med og ikke bare er dumpet forbi for at gøre opmærksom på dig selv.

Når du har skrevet din guldkommentar, så sørg for at holde øje med hvornår der kommer kommentarer fra andre. De fleste blogs giver dig mulighed for at sætte flueben ved, at du gerne vil modtage en mail, når der kommenteres. Det bør du gøre. Det kunne jo være at bloggeren eller andre havde spørgsmål til din kommentar og så virker det rigtig godt, hvis du vender tilbage og uddyber.

Hvis du kontinuerligt bidrager, vil bloggeren (og en masse andre) lægge mærke til dig, hvilket kan åbne mange døre, hvis personen har mange læsere.

Din tur: Kommenterer du på blogs?

Læg en kommentar og fortæl hvordan du bruger blogs. Deltager du eller læser du bare?

Hvis du kender nogle gode faglige blogs, må du også meget gerne smide et link.

Skriv en kommentar!

Del artiklen med dit netværk

Læs mere om:

25 Kommentarer til Case: Derfor skal du kommentere på blogs

  1. Viggo Jensen skriver:

    Godt indlæg :-)

    Jeg har også selv haft fornøjelsen af Amino, så det er absolut en side der er værd at være OBS på for jobsøgere.

    Jeg h ar også været omkring nogle bloggs, men syntes ikke umiddelbart jeg har fundet nogle der har min interessse, eller som har brug for min – meget alsidige – viden.

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 1

  2. Sjovt sammentræf.

    Har gennem de sidste par uger holdt øje med sammen emne. Nemlig hvem der kommenterer, deler og bidrager med noget i de sociale netværk. Baggrunden for det er, at skrive en artikel om emnet på min egen blog, så der kommer noget på den anden side af week-enden.

    Efter denne artikel måtte jeg stille mig selv spørgsmålet, hvor meget deler og kommenterre jeg egentligt selv. Jeg mener jeg har et passende niveau, da jeg deler det der for mig er relevant i forhold til min primære kontaktflade.

    Jeg har meget fokus på ikke at virke som spam, selvom jeg faktisk ikke helt ved hvordan min profil ser ud fra modtagerens skærm.

    Min blog: http://humantargetconsult.blogspot.com/
    Samtidigt er dette også en anbefaling af en faglig betonet blog. ;-)

    Jakob Nørgaard Nielsen

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 2

    • Morten Vium skriver:

      Hej Jakob.

      Tak for kommentaren.
      Jeg glæder mig til at læse dit indlæg :-)

      Jeg kan fortælle dig at dine bidrag på både blog og LinkedIn absolut gavner dit brand.

      Både den viden du deler og måden du kommunikere den på, giver et indtryk af en kompetent og skarp personlighed. Fortsæt med det!

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 1

  3. Tobias Hyldeborg skriver:

    Jeg opsøger “ofte” blogs for at kommentere på dem, men er desværre ikke ret god til at skrive mere end “godt indlæg”. Derfor ligger jeg ikke altid en kommentar – Jeg synes det er super vigtigt at man bidrager til noget, og ikke blot kommenterer for at få promoveret sit navn (eller sin hjemmeside for den sags skyld).

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

    • Morten Vium skriver:

      Præcis.
      Det er når, man kan bidrage med yderligere viden, erfaringer eller eksempler, at man virkelig tilfører værdi.

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

      • Lise Halskov skriver:

        Det er rigtig nok, men jeg bliver nu altså også glad, hvis nogen lægger en besked om, at de godt kan lide indlægget. Det allerbedste er, hvis der også står hvorfor. Jeg tror ikke, man skal være så bange for at virke som spammer, når der er en ærlig mening bag.

        God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 1

        • Morten Vium skriver:

          Hej Lise.

          Mange tak for dit bidrag her :-)

          Jeg bliver også glad når folk skriver “Godt indlæg”, men jeg lægger særligt mærke til dem, der virkelig kommer med noget.

          Du har ret i, at man ikke behøver at være bange for at virke som spammer, men jeg tror, man får mere ud af at skrive én virkelig god kommentar end 10 middelmådige.

          God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 1

          • Lise Halskov skriver:

            Enig! Hvis du gerne vil profilere dig selv, så skal der lidt mere kød på. Af og til kan det dog være fint bare at give et Thumbs-up til nogens indlæg.

            God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 1

  4. Christoffer Rasmussen skriver:

    Rigtig interessant indlæg.

    Det er lige præcis denne slags ting jeg har været på udkig efter de sidste par dage. Jeg er ny i gamet og jeg har sat mig for, at bygge en fornuftig og professionel LinkedIn-profil op og derfor er jeg naturligvis interesseret i denne slags indlæg, da det kun bidrager til de tanker jeg har gjort mig om LinkedIn.

    Jeg vil være meget interesseret i, at høre mere om dette hvis der sker lignende tilfælde for dig igen i fremtiden. Jo flere gange det sker, jo bedre er det at “måle” på og derfor kan det bruges som argument i mange sammenhænge omkring LinkedIn mm.

    Håber at du skriver et lignende indlæg en anden gang hvis det sker om ikke andet, så har du nu en ny subscriber :)

    God dag.

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

    • Morten Vium skriver:

      Hej Christoffer.

      Tak for kommentaren og jeg er super glad for at have fået dig som subscriber. Jeg håber, jeg også fremover kan sætte flere tanker i gang hos dig.

      Teorien er sådan set den samme uanset om det er på blogs, LinkedIn, Twitter eller debatfora: Del din viden og bidrag med værdi, så kan folk se, at du har noget at byde på, og du tilfører værdi til dit personlige brand.

      Denne case er nok mit klareste.eksempel på effekten (det er sjældent at man med én kommentar får to tilbud om at skrive artikler), men jeg har fået skabt rigtig mange kontakter ved at dele min viden online.

      Fx har jeg over 700 followers på Twitter. Jeg har kun mødt meget få af disse mennesker, men mange af dem er folk, som jeg kan henvende mig til og få hjælp af. Det kan jeg fordi, jeg har givet dem noget af værdi på et eller andet tidspunkt.

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

  5. Peter Höjman skriver:

    Intressant! Kommentera bloggar där du känner att du har något att tillföra är en bra grundregel. Ofta har man en kommentar i huvudet när man läst posten. Har du det så skriv en kommentar, har du det inte så konstruera inte en kommentar. Att kommentera för att få inlinks ger kanske lite google juice men det försvagar ditt brand och är bara en massa jobb i onödan om ingen ändå lyssnar på dina åsikter. Så det är bättre att skriva få men bra kommentarer för det kommer att ge dig fler inlänkar och brand value än många och tunna kommentarer som aldrig kommer kommenteras, tweetas etc.

    Just nu letar jag efter bloggar i Danmark som handlar om ämnen som berör arbejdstøj för att börja bygga vårt brand i Danmark. Har du tips på bloggar eller diskussionsforum som kan vara intressanta så maila gärna till kontakt(at)protecty.dk :)

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 1

    • Morten Vium skriver:

      Hej Peter.

      Skønt at ModerneJobsøger.dk også er forståeligt i Sverige!

      Du har ret, hvis man har læst indlægget, og bagefter ikke ved hvad man skal skrive som kommentar, så skal man nok lade vær med at bruge for meget tid på det.

      Få gode kommentarer er meget mere værd end en masse ligegyldige.

      Til jer andre: Det, at en webshop som protecty.dk vil bruge bloggere til at markedsføre deres produkter for at styrke deres brand, siger noget om den værdi, der ligger i blogging. Det gælder også, når du skal markedsføre dig selv :-)

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 1

  6. Tonny Mikkelsen skriver:

    Jeg følger forskellige blogs, som jeg syntes er spændende, primært blogs der har med arbejdsmarkedet/jobsøgning at gøre. Jeg kommentere sjældent på blogs, dette er sandsynligvis første gang. Derimod kommenterer jeg ofte på forskellige grupper på linkedin.

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

    • Morten Vium skriver:

      Hej Tonny og tak for kommentaren.
      Jeg er meget stolt over at kunne lægge artikel til din debut :-)

      For dig tror jeg også, du får mest ud af at bruge tid på LinkedIn. Blogkommentarer har nogle fordele, men man skal jo altid vurdere, hvor ens tid giver det største afkast. Som jeg skrev i en tidligere kommentar, så er grundeffekten den samme uanset om man bidrager på LinkedIn eller blogs.

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

  7. Hej Morten – du sætter ord på noget, som jeg ofte har tænkt på, uden at have noget at have det i :-) nemlig at det digitale fodspor, jeg sætter ved at bidrage til en debat, øger min synlighed, samtidigt med, at det forhåbentligt også er med til at bidrage til at kvalificere den nærværende debat. Og en anden, vigtig pointe, som især gælder for jobsøgende: jeg lægger hver uge flere timers arbejde i at skrive ansøgninger, som på trods af min omhu med hvert eneste ord, bliver læst af ganske få, og resultatetcer som oftest negativ feedback til mig som afsender. Selv om jeg arbejder med rekruttering og kender gamet fra den anden side, kan det være svært at holde modet oppe, fordi det føles som en afvisning. Jeg kunne med den samme investering af tid have skrevet en mindre roman. Ved at deltage i en debat omkring et blogindlæg, kan jeg skærpe min evne til at udtrykke mig, i et univers, hvor konstruktiv feedback er inden for rækkevidde.

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 3

  8. Tom Jensen skriver:

    Blot husk på, at ALT kan findes ingen. Nu er det idag sjældent nogle problemer da de fleste har lært ikke smadre sit online Brand. Men husker alle at kigge tilbage i tiden? http://dumk.dk/tips/hvordan-er-dit-personlige-online-brand.html

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

    • Morten Vium skriver:

      Hej Tom.

      Vigtig pointe du bringer i det blogindlæg! Det skal man altid være opmærksom på på nettet.

      Men så længe man skrive gode faglige kommentarer skulle det ikke være noget problem, at de kan findes i fremtiden – tværtimod.

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

  9. Henry skriver:

    Først og fremmest stor anerkendelse fra mig til dig for det forenemme resultat af din Blogkommentar. Godt gået….og i høj grad velfortjent.

    Jeg nyder altid at læse dine indlæg, og finder dem ofte indeholdende substans og brugbarhed i en let forståeligt og ligefrem sproglig formulering, der kan tages ind af enhver type person, der måtte læse dem.

    Jeg har selv forsøgt mig i flere omgang med opstart af blog – hver gang er jeg gået død for hurtigt, for jeg finder langt større fornøjelse og interesse i at kommentere andres indlæg.

    Min udfordring er, tænker jeg, at jeg har så enormt mange ting, der interesserer mig, og som jeg har lyst til at skrive om – jeg har bare lige så enormt svært ved at få startet op og holde fast i et bestemt emne, så jeg ikke roder det hele sammen.

    Derfor bruger jeg meget mere tid på at kommentere, for så er temaet fastlagt, og jeg kan fokusere på at bidrage med spandevis af relevante og værdiskabende kommentarer.

    Jeg har meget svært ved – hvilket måske også fremgår af denne kmmentar – at nøjes med “Et godt indlæg”! Det hænder dog, og jeg er selv i de situationer overrasket over, at jeg undlader at kommentere yderligere.

    Og jo! Det giver synlighed. Mit problem i den sammenhænge er så, at jeg oftetst kommenterer på udenlandske blogs, da mine favoritemner mest handler om “Emotional Intelligens” og hjernens finurlige måder at håndtere vores kommunikation på. Det giver mange gode dialoger med “eksperter” – også via skype-opkald til personer på den anden side af kloden, – personer, jeg aldrig havde drømt om at skulle tale i mobil med om sådan noget.

    Jeg vil endnu engang overveje at fortsætte med at lave indlæg på min egen blog – tror det er ved at være en måned siden jeg sidst startede op … igen igen!! Jeg er nok bare urolig for, at ingen gider beskæftige sig med at finde frem til den, og så er det lettere at blive læst på andres blog!!

    Nå! – Glæder mig til dit næste indlæg, Morten – bare det ikke bliver å mandarin, for det fatter jeg ikke en streg af!!

    Proaktiv, passioneret, positiv powerfull påske til alle.

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 3

    • Morten Vium skriver:

      Ni hao, Henry :-)

      Du leverer jo lige case nr. 2! At du pludselig får arrangeret en Skypesamtale er jo en mulighed, som ikke ville have opstået, hvis ikke du havde brugt tid på at bidrage med viden på blogs. Godt med flere eksempler på at det virker!

      Det med at starte sin egen blog op kræver tålmodighed og disciplin. Alle kan starte, men det er svært at holde motivationen oppe i starten, når kun få læser med, for det er jo et stort stykke arbejde.

      Jeg kan fortælle dig at 590 danskere hver måned søger på “Emotional Intelligence” og 490 på den danske “følelsesmæssig intelligens”. Det er langt flere end nogle af de søgeord jeg beskæftigede mig med på Moderne Jobsøger i starten, så det er i hvert fald et hint om at der er et publikum.

      Jeg håber, du kan finde passionen til at blogge i det skjulte indtil dit publikum finder dig. Når de begynder at finde dig bliver det rigtigt sjovt. Jeg vil glæde mig til at læse med :-)

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

  10. Bodil Damkjær skriver:

    Godt dokumenteret Morten.
    Hvornår er der brandet nok og hvornår begynder indtjeningen? Det kunne jeg godt tænke mig at vide? Hvor mange timer ugentlig er det realistisk at afsætte på at skrive artikler, gæsteblokke, kommentere på andres blok og dele ud af ekspertviden?

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

    • Morten Vium skriver:

      Hej Bodil.

      Mange tak og meget godt spørgsmål du bringer op.

      Jeg arbejder ud fra Build an audience before you build a business. Ved at blogge og være i dialog med folk, der interesserer sig for samme område som mig, lærer jeg dem at kende og de lærer mig at kende. Det giver mig en fordel den dag jeg har noget fantastisk at sælge fordi jeg ved hvad de vil have, og de har tillid til mig og min viden.

      Som rådgiver står man i det problem, at man sælger sin tid i timer. Jeg prøvede et kort stund at sælge personlig rådgivning, men det har jeg slet ikke tid til med det markedsføringsarbejde jeg laver. Det fungerede ikke for mig.

      Jeg vil hellere udvikle nogle skalerbare produkter, som kan sælges uden ekstra tidsforbrug. På den måde kan jeg bruge tiden på det jeg synes er fedt: dialogen med “kunderne”.

      God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

  11. Excellent website. Plenty of helpful information here.
    I am sending it to some pals ans additionally sharing in delicious.
    And naturally, thanks on your effort!

    christian louboutin femme

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

  12. It is in reality a nice and helpful piece of info. I am satisfied that you simply shared this helpful information with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.

    God kommentar? Stik tomlen opad: Thumb up 0

Skriv et svar